8.05.2011 г.

1.05.2011 Чепън планина - в.Петров кръст

Автор:Виктория Цветанова
Снимки:Виктория Цветанова

Идеята за Чепън планина, намираща се в Драгоман, дойде от сайта на центъра за опазване на влажните зони в Драгоман (http://balkani.org/dragoman/). Инициативата бе кръстена: "Фото и трудов ден", а участниците бяха доброволци, целящи да изчистят пътеките по цялата планина, за да може да се вижда ясно маркировката.
      И така в 9.00 ч. на 1.05.2011 г. имахме среща пред центъра  на "Балкани" в гр.Драгоман. Дотам стигнахме с влак за 50 мин. Към 10 часа вече се бяхме събрали и потеглихме. Бяхме общо 34 човека, като някои се разделиха и отидоха на обиколка из блатото, а ние тръгнахме към в.Петров кръст. Предположенията ни с Любо, че ще има предимно стари хора се оказаха грешни. Напротив - групата беше изпълнена с млади хора, което нас много ни зарадва, защото все по-рядко се виждат млади хора където и да било по планините. Имахме си и двама водачи, които ни разказваха за флората и фауната по Чепън. Само дето времето беше против нас. Условията не бяха добри, но не чух нито един човек да се оплаква. И така постепенно започнахме да се изкачваме. Маршрутът ни представляваше обиколка на цялата планина (14км.) като се преминава през южната и, обрасла с различни растителни видове, страна, през върха и обиколка на северната и страна със слизане отново в Драгоман.

Това, което трябва да се знае е, че изкачването по южната страна е доста стръмно, а и когато вали и времето е лошо, трябва много да се внимава да не се изпусне пътеката. Маркировка има по някои камъни и дървета. На южния склон могат да се открият страшно много видове растения (ендемити). Ние се натъкнахме на нисък бадем, урумово лале, алпийски рози, зановец, ниска перуника, орхидея и др. интересни видове. Приятно е да видиш толкова красиви растения на едно място. След многократно спиране и снимане продължихме към върха.

Връх на Чепън планина е Петров кръст, висок 1206 м. на него освен каменен кръст има и старо светилище, на което някога са извършвани жертвоприношения. Не седяхме много горе, защото започна да вали, пък мъглата и студът също започнаха да стават неприятни. След като всеки си направи снимки продължихме по билото на планината. Стигнали до мястото, откъдето щяхме да слезнем по северния склон изведнъж осъзнахме, а и разбрахме, че един човек се е загубил. Чакахме около 20 мин. , когато изпратихме човек да го пресрещне отнякъде, а останалите продължихме.

По билото духаше силен вятър, но когато стигнахме северната страна на планината вече бяхме на завет. Със слизането надолу и дъждът спря, и облаците се разсеяха, и ни стана по-уютно. На северния склон всичко мина като една разходка из гората. Интересното беше в изкачването по южния склон, но тук имаше и повече места за почистване. Трябва да се внимава с пътеката на едно-две места, защото ако не се гледа добре за маркировката, човек може да се отклони и да стигне до съседното на Драгоман село. И така след 6 часа пълна обиколка на планината и 14 км. ходене стигнахме до отправната точка  - гр.Драгоман. От 34 човека накрая останахме 31, но си заслужаваше прехода.
           Стигнали до центъра на "Балкани", бяхме решили да минем през блатото, но един любезен човек ни предложи да ни откара в София и се съгласихме. Приключението беше приятно, а красотата на Чепън е в биоразнообразието и. Тя е идеално мясточовек да се наслади на флора и фауна срещащи се само тук.